nyomtatásNyomtatható verzió

2008. október - Vis maior

Politikai napirend 2008 októberében (40-43. hét)

Az októberi napirendet – különösen a hónap második felétől – a nemzetközi pénzügyi válság határozta meg. A trauma hatására elmosódtak a magyar pártpolitika balatonőszödi beszédet követően kialakult körvonalai, amit az MSZP – élén a rendkívül aktív Gyurcsány Ferenccel – megpróbált a maga javára fordítani. A Fidesz a kezdeti bizonytalanság után egyszerre támadta a kormány hitelességét és gazdaságpolitikáját.

Ritkán fordul elő, hogy egy hónap alatt annyit változzon a politikai napirend, mint történt az 2008 októberében. A hó második hetétől kezdve szinte kizárólag a nemzetközi pénzügyi válságról – illetve annak magyar vonatkozásairól – szólt a közélet, kiszorítva vagy átformálva a korábban domináns témákat. A válság Amerikától Ázsiáig az egész világot megrázta, így olyan külső tényező jelent meg a hazai politikában, amelyhez a pártoknak mindenképpen alkalmazkodniuk kellett. Olyan helyzet alakult ki, mint 2006 szeptemberében, miután kiszivárgott Gyurcsány Ferenc balatonőszödi beszéde: a trauma hatására elmosódtak a politika eddigi körvonalai. Még korai lenne paradigmaváltásról beszélni, de kétségtelen, hogy a pártoknak lehetőségük nyílt újrapozícionálni magukat. Ez különösen a népszerűtlen kormánypárt, illetve miniszterelnök számára jelent új esélyt. Gyurcsány Ferenc igyekezett is megragadni az alkalmat, és látványosan élére állt a válságkezelő erőfeszítéseknek. A kormányfő október második felében 2006 előtti önmagát idézte. A Fidesz kommunikációjának eddig is központi eleme volt, hogy az ország válságban van. Most, hogy mindenki erről beszélt, ám a bajok szemlátomást nem elsősorban a kormány hozzá nem értéséből fakadtak, a legnagyobb ellenzéki párt nehezen talált hatásos új üzenetet. További gondot okozott, hogy az MSZP a súlyos helyzetre hivatkozva minden fórumon összefogást sürgetett, ami nehezen utasítható vissza, de ellentétes a Fidesz hosszú távú érdekeivel. A kis pártokra ambivalens hatással van a válság: ugyan rendszeresen szerepelhettek a különböző, válság kezelésével foglalkozó fórumokon, ám inkább csak statisztaként. Noha az SZDSZ költségvetési plafontörvényének a gazdasági nehézségek közepette megnőtt a súlya, kérdés, hogy a javaslat végül mennyire fog a szabaddemokraták érdemének tűnni.

A válság – legalábbis rövid távon – mindenképpen a kormánynak kedvezett. Ezt mutatja az 1. ábra is: a kormánypárti témák aránya jelentősen megnőtt, míg az ellenzékieké maradt a szeptemberi alacsony szinten. A kettő közötti különbség a márciusi népszavazás óta nem volt ekkora – ráadásul akkor az ellenzék szerepelt jobban. A kormánynak utoljára több mint egy éve, 2007 augusztusában volt ekkora előnye, amikor megalakult a Magyar Gárda.


Az MSZP és a Fidesz is többet szerepelt, mint az előző hónapban (2. ábra). A szocialisták e havi teljesítménye rekord a jelenlegi parlamenti ciklusban, és az előzőben is kiemelkedőnek számított volna. Az SZDSZ és az MDF a szeptemberi kiugró értékek után visszaesett, bár utóbbi még így is aktívabb volt a szokásosnál. A kis pártok rosszabb eredményének az az oka, hogy eltűntek a napirendről az őket leginkább érintő ügyek – így a költségvetés sorsa, vagy a Fórum belső hatalmi harcai.

Október első egy-két hetében, illetve később a gazdasági válságról szóló hírek között több olyan ügy is felmerült, amelyek egy átlagos hónapban meghatározták volna a napirendet. Figyelemre méltó, hogy az ősz eddigi slágertémái nem tartoztak ezek közé. Gyurcsány Ferenc Megegyezés című programjáról mindössze egy parlamenti vitanap szólt (10. 07.), a megfigyelési ügy pedig lekerült a címlapokról. Ugyan foglalkozott vele mindkét nagy párt, de főleg másodvonalbeli politikusok révén. Rajtuk kívül az SZDSZ-es Gulyás József alakította még a botrány utóéletét; ő egyrészt a frissen megválasztott adatvédelmi biztoshoz fordult (10. 01.), másrészt parlamenti vizsgálóbizottság felállítását kezdeményezte az ügyben (10. 02.). Tovább folytatódott az MDF kálváriája: veszélybe került a konzervatív frakció léte, miután Vas János – az őt delegáló Tisztelet Társasága felszólítására – kilépett a képviselőcsoportból (10. 10.). A fennmaradáshoz szükséges tízfős létszámot végül a független Lengyel Zoltán bevonásával sikerült elérni (10. 13.) – ő korábban magánéleti botránya miatt kényszerült távozni a Fidesz soraiból. Egy halálos áldozatokat követelő vonatbaleset után lemondott Szabó Pál közlekedési miniszter (10. 06.), aki ügyvezetőként azóta is irányítja tárcáját. A hónap krónikájához tartozik, hogy idén különösebb izgalmak nélkül ért véget az október 23-i megemlékezés: a Fidesznek – szemben az elmúlt két évvel – ezúttal nem volt konkrét célja az ünneppel, a szélsőséges tüntetők pedig nem tudták meglepni a jóval felkészültebb rendőrséget.

A nemzetközi pénzügyi válság nem érte meglepetésként a hazai politikát, ám nem volt világos, hogy Magyarországot mennyire érintik majd az események. Ezt a bizonytalanságot tükrözték a kormány első, helyenként ellentmondásos kijelentései a magyar helyzetről. Kezdetben arról volt szó, hogy az országnak nem kell tartania a válság elsődleges hatásaitól (10. 06.), ám nem sokkal később kiderült, hogy a hazai bankrendszer mégsem tudja függetleníteni magát a globális pénzpiaci folyamatoktól (10. 10). Ezzel párhuzamosan a forint gyengülni kezdett, a Budapesti Értéktőzsde pedig lejtmenetbe került. Ekkor döntött úgy Gyurcsány Ferenc és a szocialista párt, hogy élére áll az elkerülhetetlennek tűnő válságkezelésnek. A miniszterelnök a frakcióvezetőkkel folytatott megbeszélésén 12 pontos intézkedéscsomagot javasolt (10. 10.), majd az MSZP rendkívüli kongresszusán nemzeti csúcsértekezletet kezdeményezett a politika és a gazdaság fontosabb szereplőinek részvételével (10. 11.). Ezen mások mellett Orbán Viktor is megjelent (10. 18.). A szocialisták számára a válság egyfajta vis maiorrá, mindenre alkalmazható végső érvvé vált, amely esélyt teremtett arra, hogy a párt és a kormányfő újrapozícionálja magát. A válsághangulatot kihasználva az MSZP igyekezett tettre kész, hozzáértő pártnak tűnni, amely a nehéz helyzetben még a politikai ellenféllel is összefogna. Az üzenetet szimbolikus lépések is erősítették: Gyurcsány Ferenc elhalasztotta néhány külföldi útját, valamint bejelentette, hogy jövőre nem emelkedik a kormánytagok fizetése (10. 22.). A Fidesz nem tehette meg, hogy változatlanul negligálja a miniszterelnököt, így ő az egyeztetéseknek köszönhetően visszanyerte legitimitásának egy részét. Az ötpárti találkozók további célja lehetett, hogy Gyurcsány Ferenc már előre szétterítse a várható népszerűtlen intézkedésekért való felelősséget. A válság ezenkívül a szakpolitikai viták során is adu ásznak bizonyult – a kabinet többek közt erre hivatkozva döntött úgy, hogy elhalasztja az adócsökkentést, illetve befagyasztja a  reálbéreket. Az új körülményekre való tekintettel a kormány visszavonta a szeptember végén benyújtott költségvetést, hogy az átdolgozott javaslat már a tényleges makroszámokon alapuljon (10. 13.).

A Fidesz kommunikációja végig a ciklus során arra épült, hogy az ország válságban van – legyen ez legitimációs, politikai, szociális vagy gazdasági. Paradox módon éppen ezért került az ellenzéki párt lépéshátrányba a kormánnyal szemben: nem volt képes megújítani az üzeneteit. További dilemmát jelentett, hogy a szocialisták erőteljesen szorgalmazták az összefogást és a pártpolitikai ellentétek félretételét. El kellett döntenie a Fidesznek, hogy teljesíti-e ezt a vélhetően népszerű kérést, beállva ezzel a sorba, vagy folytatja eddigi konfrontatív politikáját. A párt végül az utóbbit választotta, felismerve, hogy a pillanatnyi hátrányok ellenére hosszabb távon ebből származhat nagyobb haszna. Az elkövetkező időszakban két alapvető kérdésre keresnek majd választ a nehezebb körülményekkel szembesülő emberek: ki tehet a válságról, illetve mennyire hatékonyan reagált a kormány. Ennek megfelelően a jobboldal hangsúlyozta, hogy – noha a válság globális – a magyarországi helyzet különösen súlyos a kormány eddigi elhibázott gazdaságpolitikája miatt. A kabinet jelenlegi intézkedéseit a Fidesz elkésettnek és inadekvátnak nevezte. Úgy érveltek, hogy a pénzügyi válság alapja egy vezetési válság, amely abból fakad, hogy a kormány hiteltelen, és mindent Gyurcsány Ferenc politikai túlélésének rendel alá. Az ellenzéki párt saját, adócsökkentésre épülő javaslatcsomaggal is előállt, amelyet szembehelyezett a megszorításnak aposztrofált kormányzati lépésekkel (10. 10.). A Fidesz tehát egyrészt azt próbálta megakadályozni, hogy az MSZP és a miniszterelnök újrapozícionálja magát, másrészt már előre felkészült arra az időszakra, amikor a válságot saját bőrükön érezik majd az emberek.

A média napirendjén szereplő politikusok listája ezúttal rendkívül sokatmondó (3. ábra). Az első négy helyezett személye és aktivitása már önmagában arra utal, hogy októberben nagy horderejű, gazdasági jellegű ügy szerepelt a napirenden. Szinte kizárólag olyan politikusok kerültek a listára, akik részt vettek a válsággal összefüggő diskurzusban. Az SZDSZ kapcsán említést érdemel, hogy a szabaddemokraták fő üzenetének számító költségvetési plafontörvény-javaslatról ötpárti egyeztetést tartottak (10. 22.). Ismét megtalálható a listán Sólyom László – az elnökkel elsősorban amiatt foglalkozott a média, hogy visszautasította Gyurcsány Ferenc meghívását a nemzeti csúcsra (10. 14.).

Októberben a kormányfő és az ellenzék vezére egyaránt jelentősen javított előző havi teljesítményén (4. ábra). A miniszterelnök szeptemberi eredményére rá tudott tenni még egy lapáttal, és összességében pályafutása egyik legmagasabb értékét produkálta. Orbán Viktor ugyancsak az elmúlt időszak átlaga felett teljesített, de még így sem volt kiugróan aktív. Kettejük között három éve nem volt ekkora a különbség.

 

A kutatás módszertanáról

A Vision által alkalmazott módszertan lényege, hogy az adatbázisban azokat az ügyeket tekintjük egy nap vezető politikai híreinek a média napirendjén - ezek lépik át az úgynevezett 'ingerküszöböt' -, amelyekben magyar politikai pártok és szereplők érintettek, és amely témák az alábbiak közül legalább két helyen megjelennek: valamelyik országos televíziós csatorna híradójában vezető hírként; valamelyik vezető internetes hírlap nyitóoldalán; valamelyik országos politikai napilap első oldalán. Azt tudjuk tehát bemutatni, hogy a média napirendjén egy adott időszakban milyen vezető vitatémák szerepeltek és azokban mely politikai szereplők szólaltak meg. Feltételezzük, hogy ezek a témák lehetnek alkalmasak arra, hogy a közvélemény napirendjére valamilyen hatást gyakorolhassanak.