nyomtatásNyomtatható verzió

2008. november - Dunán innen, Dunán túl

Politikai napirend 2008 novemberében (44-48. hét)

A gazdasági válság immár második hónapja számít vezető hírnek, ám ezúttal kevésbé dominálta a napirendet, mint októberben. A kormány továbbra is igyekezett politikai tőkét kovácsolni a válságkezelésből, miközben a Fidesz sokkal céltudatosabban támadta. A napirend fontos része volt még egy, a magyar-szlovák viszont terhelő konfliktus, amely újabb vis maiort biztosított Gyurcsány Ferenc számára.

A nemzetközi pénzügyi válság novemberben is a magyar politika vezető témája maradt. A napirendet a politika mellett a gazdaság berkeiből érkező hírek alakították, amelyekre a pártoknak, politikusoknak reagálniuk kellett. Ugyanakkor a közélet lassanként hozzászokott a válság gondolatához, így – bár továbbra is bizonytalan a jövő számos aspektusa – csökkent a válsághangulat. A pártoknak immár elegendő idejük volt arra, hogy alkalmazkodjanak az új helyzethez, ezért tudatosabban politizáltak, mint októberben. A változás különösen a Fidesz esetében szembetűnő: az ellenzéki párt rendkívül keményen és koncentráltan támadta a kabinetet, noha nem mindig a legcélravezetőbbnek tűnő üzenetekkel. Az MSZP eredetileg is a politikai racionalistásnak megfelelően kezelte a válságot, így a kormánypártnak kevésbé kellett alakítania politikáján. Nagy újdonság viszont, hogy Gyurcsány Ferenc miniszterelnök ismét a reformok szükségességéről kezdett beszélni. A válságkezelés mellett ezúttal jutott hely a napirenden más ügyeknek is. November 1-jén a szlovák rendőrség szokatlanul keményen lépett fel egy helyi labdarúgó-mérkőzésen megjelent radikális magyar szurkolókkal szemben, ami újabb konfliktust eredményezett az amúgy sem felhőtlen magyar-szlovák viszonyban. Az eset Gyurcsány Ferenc számára a gazdasági válsághoz hasonló lehetőséget teremtett: egy kétségbevonhatatlanul adott, külső problémával – a szlovák nacionalizmussal – szemben határozottan, ugyanakkor az ötpárti együttműködés szükségességét hangsúlyozva léphetett fel. A Fidesz ismét nehéz helyzetbe került, mert kénytelen volt legitim partnerként kezelni a miniszterelnököt, és kritikát is csak módjával fogalmazhatott meg. Említést érdemel még, hogy rendeződni látszik a 2009-es költségvetés, illetve az adótörvények sorsa. Előbbit az SZDSZ, utóbbit az MDF fogja támogatni, miután a szocialisták mindkét pártnak engedményeket tettek. Ez az MSZP – és személy szerint a kormányfő – számára nagy siker, a kis pártok ellenzékisége azonban súlyos csorbát szenvedett.

A kormánypárti témák aránya kissé csökkent, miközben az ellenzékieké valamelyest javult (1. ábra). A különbség összességében csökkent, de még mindig számottevő. A márciusi népszavazás óta, tehát immár nyolcadik hónapja a kormány vezet. Éppen ezért sokatmondó, és részben igazolja a Fidesz stratégiáját, hogy a két oldal népszerűsége – így az ellenzék tetemes előnye – alig változott az említett időszakban.


Az egyes pártok szerepléseinek számát tekintve is az MSZP áll az élen, az októberihez hasonló kimagasló eredménnyel (2. ábra). Minthogy azonban a Fidesz javított előző havi teljesítményén, ismét bezárult az olló a két rivális között. A kis pártok – egy-egy mozzanattól eltekintve – ezúttal is statisztaszerepbe kényszerültek.


A politika lehetőségeit továbbra is a gazdasági realitás határolta be. Magyarország novemberben már ténylegesen érezte a válság hatásait. Csökkent az ipari termelés, sorra jelentették be az elbocsátásokat, és a nagy nemzetközi hitelminősítők mind rontottak az ország adóskockázatán. Ezenkívül rendszeressé váltak a romló gazdasági kilátásokról szóló prognózisok. Ebben a helyzetben a kabinetre maradt a konkrét válságkezelő lépések kidolgozása és foganatosítása. A kormány segítséget kért és kapott a Nemzetközi Valutaalaptól és az Európai Uniótól; a két szervezet összesen 25 milliárd dolláros hitelkeretet biztosított az ország számára (10. 29.). Az IMF feltételeire hivatkozva Gyurcsány Ferenc mintegy 300 milliárd forintos kiadáscsökkentést tűzött ki célul, részben a 13. havi nyugdíj és a közszféra 13. havi fizetésének terhére (10. 27.). Szükségessé vált a költségvetés újabb átdolgozása, ezúttal módosító indítványok segítségével (10. 31.). A kormány 600 milliárd forintos „bankmentő” csomagot jelentett be (11. 06.), valamint 1400 milliárd forint összegű támogatást a vállalkozásoknak, jórészt uniós forrásokból (11. 13.). Szimbolikus intézkedésnek tekinthető, hogy munkahelyteremtésre csoportosították át az állami vezetők prémiumának felét (11. 18.), illetve elfogadták a képviselői költségtérítés megadóztatását (11. 25.).

Az MSZP a tényleges válságkezelés mellett tovább folytathatta önmaga újrapozícionálását. Mivel a párt eredetileg is adekvát módon próbálkozott ezzel, novemberben nem kellett változtatnia sem eszközein, sem üzenetein. Gyurcsány Ferenc több ötpárti találkozót kezdeményezett, hogy a cselekvőképesség látszatát keltse, növelje saját és kormánya legitimitását, illetve szétterítse a népszerűtlen intézkedésekért való felelősséget. Utóbbira különösen az IMF-hitel kemény feltételei miatt volt szükség: a miniszterelnök arra volt kíváncsi, hogy a pártok ezek közül mivel értenek egyet (10. 28.). Később gazdasági csúcsot hívott össze, hogy itt egyeztessék a politika és a gazdaság fontosabb szereplői válságkezelő elképzeléseiket (11. 13.). Eközben a szocialisták két üzenetet hangsúlyoztak: egyrészt, hogy a kormány megfelelő – és a gazdasági élet által elismert – lépéseinek hála az ország túljutott a válság első szakaszán; másrészt, hogy a súlyos helyzetben a pártoknak félre kell tenniük korábbi ellentéteiket. Gyurcsány Ferenc „új, közös” megoldásokat, összefogást sürgetett. Ennek a törekvésnek a másik – talán valódi – oldala az a hol csak sejtetett, hol kimondott vád volt, hogy a Fidesz pártérdekeiből kifolyólag tudatosan gátolja a kompromisszumot. Az MSZP egyik politikusa egyenesen „kerékkötőnek” nevezte az ellenzéki pártot, mert Orbán Viktor nem jelent meg a gazdasági csúcson (11. 14.). Az októberi motívumok mellett az egyedüli újdonság talán az volt, hogy Gyurcsány Ferenc kijelentette: vissza kell térni a reformpolitikához (11. 26.). Ezúttal partnere is akadhat ehhez a kabinetnek: kilenc munkaadói szervezet és a Magyar Tudományos Akadémia eddigi elnökei létrehozták a Reformszövetséget, hogy az átfogó reformprogramot dolgozzon ki a következő időszakra (11. 28.).

A Fidesz az októberben tapasztalható kezdeti bizonytalanság után rendkívül határozottan támadta a kormányt. Az ellenzéki párt szégyennek igyekezett beállítani, hogy az ország az IMF hitelére szorult, nehogy az erről való megállapodás a kabinet érdemének tűnjön. Súlyos kritika érte a kormány válságkezelő intézkedéseit – konkrétan a szakma által is ellentmondásosan fogadott „bankmentő” csomagot, általánosabban a „brutális megszorításokat”. A Fidesz saját javaslatokkal is előállt, noha többnyire kidolgozott részletek nélkül. Ezek között szerepelt egy hétpontos növekedési csomag (11. 13.), az állami vállalatok vezetőségének karcsúsítása, illetve a jegybanki alapkamat azonnali és radikális csökkentése (11. 18.). Orbán Viktor pártelnök egy ízben még a reformok szükségességéről is beszélt (11. 20.). Az ellenzéki párt elképzelései egy nagyarányú adócsökkentés köré épültek, amit Gyurcsány Ferenc kategorikusan elutasított. A Fidesz talán leghangsúlyosabb üzenete ezért az volt, hogy a kormány szembemegy a válságkezelés Európában alkalmazott módszerével, amelyet éppen az ellenzéki párt képvisel. Minthogy a válság külföldi eredetű, kulcsfontosságú kérdés, hogy az emberek számára melyik oldal cselekedeteit igazolja a – vélt vagy valós – nemzetközi példa. A kormány eredendő helyzeti előnyét a Fidesz tudatosan próbálja ledolgozni. A párt többi, sokat hangoztatott novemberi üzenete mögött kevésbé látszott a stratégiai érdek. Követelték, hogy a kabinet hozza nyilvánosságra az IMF-fel kötött – a kormány szerint eredetileg is nyilvános – szerződés részleteit; bírálták a 13. havi nyugdíj eltörlését (valójában: 80 ezer forintban való maximálását); és nehezményezték, hogy Gyurcsány Ferenc ígérete ellenére továbbra is sok pénzt emészt fel a kormányzati kommunikáció. 

A magyar-szlovák konfliktus belpolitikai vonatkozásai sok tekintetben a gazdasági válság első néhány hetét idézték. Ebben az esetben is adódott egy helyzet, amelynek megítélésében nemigen lehetett vita a pártok között. Pozíciójából fakadóan a kabinet – illetve a kezdeményezést magához ragadó Gyurcsány Ferenc – tehetett konkrét lépéseket; az ellenzék csak azt dönthette el, hogy mennyire áll a kormányfő mögé. A miniszterelnök ezúttal is határozott, kompromisszumot kereső vezetőnek igyekezett tűnni. Ötpárti megbeszéléseket hívott össze a határon átnyúló konfliktusról (11. 10. és 12.), amelyek során hangsúlyozta, hogy a magyar politika egy platformon áll ebben az ügyben. Az államfővel és a házelnökkel is egyeztetett egy közös álláspontról (11. 13.). A Fidesznek szánt látványos gesztusként felajánlotta Németh Zsoltnak, a párt szakpolitikusának, hogy vegyen részt a Robert Fico szlovák miniszterelnökkel folytatott találkozón. Erre végül Révkomáromban került sor, és egy, a kényes kérdéseket kerülő közös nyilatkozattal zárult (11. 15.). A Fidesznek egyedül ekkor volt lehetősége arra, hogy élesebben kritizálja a kormányt: Szíjjártó Péter ki is jelentette, hogy a kabinet „képtelen megvédeni a magyar embereket”. Gyurcsány Ferenc független vizsgálatot követelt szlovák kollégájától a dunaszerdahelyi incidenssel kapcsolatban (11. 16.), ám Robert Fico ennek minden bizonnyal nem fog eleget tenni. A kevés kézzelfogható eredmény és a távolságtartó szlovák magatartás világossá tette, hogy Magyarország ki van szolgáltatva a pozsonyi kormánynak. 

A média napirendjén továbbra is elsősorban a pénzügyi válsággal kapcsolatban szerepeltek a politikusok (3. ábra). Ugyanakkor jól mutatja a lista, hogy a krízis kevésbé dominálta a híreket, mint az előző hónapban. Először látható a listán Simor András – a Magyar Nemzeti Bank elnöke a gazdaság jelenlegi helyzetéről és kilátásairól tájékoztatta több ízben a közvéleményt, illetve ott volt a 600 milliárd forintos „bankmentő” csomag bejelentésénél.


Gyurcsány Ferenc kevésbé volt aktív, mint októberben, de továbbra is – immár harmadik hónapja – magasan átlag felett teljesít (4. ábra). Orbán Viktorról ez nem mondható el – az ellenzék vezére feleannyit sem szerepelt, mint egy hónapja.

 

 A kutatás módszertanáról

A Vision által alkalmazott módszertan lényege, hogy az adatbázisban azokat az ügyeket tekintjük egy nap vezető politikai híreinek a média napirendjén - ezek lépik át az úgynevezett 'ingerküszöböt' -, amelyekben magyar politikai pártok és szereplők érintettek, és amely témák az alábbiak közül legalább két helyen megjelennek: valamelyik országos televíziós csatorna híradójában vezető hírként; valamelyik vezető internetes hírlap nyitóoldalán; valamelyik országos politikai napilap első oldalán. Azt tudjuk tehát bemutatni, hogy a média napirendjén egy adott időszakban milyen vezető vitatémák szerepeltek és azokban mely politikai szereplők szólaltak meg. Feltételezzük, hogy ezek a témák lehetnek alkalmasak arra, hogy a közvélemény napirendjére valamilyen hatást gyakorolhassanak.