2009 januárjában két
válság határozta meg a napirendet. A hónap elején Oroszország és Ukrajna vitája
nyomán leállt az Európába irányuló gázszállítás, ám Magyarországot nagy
kapacitású tárolóinak köszönhetően kevésbé érintette a krízis. Január közepétől
ismét a pénzügyi válság uralta a híreket, miután Gyurcsány Ferenc bejelentette,
hogy a gazdaság kilátásai még a pesszimista várakozásokat is alulmúlhatják.
2009 első hónapjában megint a nemzetközi gazdasági válság lett
a magyar közélet központi témája. Dominique Strauss-Kahn IMF-elnök látogatását
követően kiderült, hogy a hazai gazdaságnak az eddig vártnál is rosszabbak a
kilátásai, így módosítani kell a költségvetést. A kormány számára októberben
még – nyilvánvaló politikai veszélyei mellett – lehetőséget jelentett a krízis,
azonban a jelenlegi helyzet inkább a Fidesz valóságértelmezését támasztja alá.
Az MSZP továbbra is megfelelően kommunikál, ám az üzenetek mögül egyre jobban
hiányoznak a valódi intézkedések. Ezek – a miniszterelnök állítása szerint –
február elejére várhatók; fogadtatásuk döntő hatással lehet a 2010-es
választások kimenetelére. A Fidesz immár rutinosan köti össze a kormány
válságkezelésének és Gyurcsány Ferenc személyének a kritikáját. Az ellenzéki
párt megkezdte a felkészülést az európai parlamenti választásra; tavaszi
politikáját várhatóan a minél hatékonyabb mozgósításnak fogja alárendelni. Nagy
súllyal szerepelt a januári napirenden az úgynevezett gázkrízis: Oroszország és
Ukrajna vitája miatt előbbi leállította az Európába irányuló szállításait. Magyarország
tetemes gáztartalékainak köszönhetően alig érezte meg a válságot, ám éppen
ezért nem is várható, hogy a kabinet határozott fellépése jelentősebb politikai
haszonnal járna. A hónap krónikájához tartozik még, hogy Pásztor Albert
miskolci rendőrkapitányt cigányellenesként is értelmezhető kijelentései miatt
leváltották (01. 31.), majd nagy politikai és társadalmi nyomásra
visszahelyezték posztjára (02. 01.). Gyurcsány Ferenc újból felvetette a kisebb
parlament ötletét: a miniszterelnök 199 főre csökkentené a képviselők számát,
valamint egyfordulós és arányos választási rendszert vezetne be a jelenlegi
helyett (02. 01.). Érdekesség, hogy Budapesten – először a város történetében –
szmogriadót rendeltek el (01. 11.).
Januárban tovább csökkent a kormánypárti témák aránya, amely
nyolc hónap után először múlja alul az ellenzéki témákét (1. ábra). Jelenlegi
értéke különösen az októberivel összehasonlítva figyelemre méltó, ekkor
érkezett ugyanis Magyarországra a pénzügyi válság első hulláma. A kormány
egyébként is jobban szokott szerepelni az év elején. Ez a politika egészére is
igaz: a két oldal valamelyike számára kedvező témák aránya együttesen sem érte
el az 50 százalékot. Az egyes pártok némileg aktívabbak voltak, mint
decemberben; leginkább az MSZP (2. ábra).
A válság január közepétől uralta ismét a napirendet. Gyurcsány
Ferenc – a Dominique Strauss-Kahn IMF-vezérrel folytatott megbeszélését
követően – bejelentette, hogy a romló előrejelzések értelmében a gazdaság a
vártnál is rosszabb állapotban van (01. 13.). Nagyobb visszaeséssel számolva
több százmilliárd forintos hiány keletkezett a költségvetésben, ezért
szükségessé vált a büdzsé részleges újratervezése. Az új helyzet mind
szakpolitikai, mind politikai síkon komoly kihívás elé állította a kormányt.
Konkrét intézkedésekről még nem született döntés, tehát főként szándékokról,
tervekről esett szó. Az MSZP – miként októberben – igyekezett kerülni annak a
látszatát, hogy a kabinet lenne a felelős a nehézségekért, és így az esetleges megszorításokért.
Ezzel kapcsolatban két területen alakult ki vita a Fidesszel. A szocialisták a
romló kilátásokat külső adottságként kezelték, amelyre nem lehetett számítani. A
Fidesz viszont azt hangsúlyozta, hogy semmilyen új információ nem került napvilágra
a krízisről, vagyis kizárólag a kormány hibája a rossz tervezés. Másrészt az
ellenzéki párt a büdzsé bukásáról beszélt, és ezért követelte, hogy nyújtson be
a kabinet pótköltségvetést. Az MSZP elvetette ezt a lehetőséget, amely a
megismételt parlamenti procedúra bizonytalansága mellett súlyos
presztízsveszteséggel is járt volna. Visszatértek ezenkívül a kormány
válságkommunikációjának már megszokott elemei. Gyurcsány Ferenc rendkívüli
parlamenti ülést kezdeményezett (01. 15.), amelyre az MSZP a közjogi
méltóságokat, illetve a társadalmi és gazdasági élet legfontosabb szereplőit is
meghívta (01. 19). Az októberi nemzeti csúcshoz hasonló ülés a szokásos
koreográfia szerint zajlott (01. 29.). Ezzel szemben újdonságnak tekinthető,
hogy a miniszterelnök immár nem egyszerűen a reformok újraindítását, hanem
gazdasági modellváltást szorgalmazott, amelynek keretében – egyebek mellett – új
nemzetstratégiát kellene alkotni.
A Fidesz januári kommunikációjának három jól
megkülönböztethető eleme volt. Az ellenzéki párt legfőbb állítása továbbra is
az maradt, hogy Gyurcsány Ferenc nem elég hiteles az ország vezetéséhez, ezért
a valódi válságkezelést előrehozott választásoknak kell megelőznie. A párt
üzenetét erősítheti, hogy a változó gazdasági környezetben a kormány politikája
időről-időre óhatatlanul korrekcióra szorul, ami könnyen keltheti a
bizonytalanság látszatát. A Fidesz ezúttal gyakorlati lépésre is elszánta
magát: indítványozták az Országgyűlés március 8-i hatállyal történő
feloszlatását (01. 27.). A javaslatot az MSZP és az SZDSZ egyelőre nem engedte
napirendre sem kerülni, de arra alkalmas lehetett, hogy legalább részben
elterelje a figyelmet a parlament 29-i rendkívüli üléséről. Az üzenetek másik
vonulata a kabinet állítólagos pazarlását vette célba; ezt az ellenzéki párt –
a válság fényében – érzéketlenségnek próbálta beállítani. Olyan kis horderejű,
de az átlagember léptékével mérhető ügyekkel foglalkoztak, mint például a
Pénzügyminisztérium luxusautó-beszerzése 22 millió forintért (01. 24.). Ennél
nagyobb politikai jelentőséggel bír, hogy a Fidesz már januárban elkezdte
megalapozni európai parlamenti kampányát. Orbán Viktor 2009 kapcsán a változás
lehetőségéről beszélt, ám hangsúlyozta, hogy ehhez jobboldali, majd nemzeti
összefogásra van szükség. Az ellenzék vezére az új irányba tett első lépésnek
nevezte az európai választást. Úgy tűnik tehát, hogy a jobboldal hasonló módon
kívánja növelni a közjogilag nem túl jelentős esemény tétjét, mint egy éve –
nagy sikerrel – a népszavazásét. Nem meglepő, hogy a ferencvárosi időközi
választáson győztes fideszes politikus is a változás évét emlegette (01. 26.).
Az orosz-ukrán vita nyomán kialakult gázkrízis a hónap első
két hetének vezető témája volt, de később is a napirenden maradt. A
gázszállítás 2-án kezdett akadozni, 6-án teljesen leállt, és csak 20-án indult
újra. A krízis során az alig egy hónapja kinevezett energiaügyi miniszter, Molnár
Csaba játszotta a főszerepet. A tárcavezetőnek két feladata volt: a
tájékoztatás, illetve az emberek megnyugtatása. A kormány fő üzenete az volt,
hogy a 2006-ban épített tárolóknak köszönhetően Magyarországot kevésbé sújtja a
gázhiány, mint szomszédait, de ha mégis korlátozásokra kerülne sor, ezek a
lakosságot érintenék utoljára. Végül néhány nagyfogyasztón kívül valóban
senkinek nem kellett nélkülöznie, és az időjárás javulásával már kivitelre is jutott
gáz. A krízis három hete alatt a kabinet végig ura maradt a helyzetnek, ám
éppen azért, mert az emberek kevésbé érezték a gázhiányt, az ügynek az intenzív
napirendi jelenlét ellenére sem várható komolyabb politikai hozadéka. Minthogy
a válságot Magyarországon kívüli tényezők idézték elő, a kormány pedig
többé-kevésbé helytállt, az ellenzék a hatalom kritizálása helyett próbált
inkább konstruktívnak mutatkozni. Ódor Ferenc, a Megyei Önkormányzatok Országos
Szövetségének fideszes elnöke háromnapos tanítási szünetet javasolt az önkormányzatok
által fenntartott középiskolákban (01. 08.), míg Fodor Gábor SZDSZ-elnök
„környezeti forradalmat” szorgalmazott (01. 08.). A krízis lezárultával
Gyurcsány Ferenc is keresni kezdte az orosz gáz lehetséges alternatíváit: közel-keleti
útján cseppfolyósított földgáz iránt érdeklődött (01. 21-22.), és látványosan
élére állt a Nabucco-projektnek. Budapesten tartották a gázvezetékkel foglalkozó
konferenciát (01. 27.).
A média napirendjén szereplő politikusok januári listája
rávilágít az MSZP-ben és a Fideszben kialakult munkamegosztás alapvető
eltérésére (3. ábra). A legnagyobb ellenzéki pártban Orbán Viktor csak ritkán és
általában fontos alkalmakkor szólal meg, míg a napi ügyeket többen viszik. A szocialistáknál
viszont szinte minden releváns kérdésben Gyurcsány Ferencé a főszerep. Ez a
miniszterelnök pozícióját erősíti, ugyanakkor csökkenti a párt kommunikációs
mozgásterét. Molnár Csaba e havi eredménye a szabályt erősítő kivétel: a miniszter
a jellemzően apolitikus gázválság kapcsán került igen gyakran a hírekbe. A
kormányfő ezzel együtt – a téli szünet dacára – jó hónapot zárt (4. ábra).
Orbán Viktor esetében már régóta nem lehet sem tendenciákról, sem kiugró
értékekről beszélni: a Fidesz elnöke a kampányok alatt aktívabb lesz, de
egyébként nem szokott sokat szerepelni.