Februárban megkezdődött az Országgyűlés tavaszi ülésszaka, és ennek
megfelelően rendkívül tartalmasan alakult a politikai napirend.
Gyurcsány Ferenc miniszterelnök ismertette válságkezelő csomagját, majd
a Reformszövetség is előállt saját, radikálisabb javaslataival.
Ezenkívül két brutális és „médiaképes' gyilkosság nyomán hosszasan
szerepelt a napirenden a közbiztonság és a hazai cigányság - helyenként
összefonódó - helyzete.
2009 februárjában továbbra is a gazdasági válság maradt a napirend
domináns eleme. Azonban a diskurzus jellegét nagyban megváltoztatta, hogy a
tervek helyett immár konkrét programokról folyt a vita. A parlamenti évadnyitón
Gyurcsány Ferenc miniszterelnök ismertette a kormány válságkezelő csomagját
(02. 16.), majd a neves szakemberekből megalakult Reformszövetség is
nyilvánosságra hozta saját, jellemzően drasztikusabb javaslatait (02. 21.). Az
SZDSZ és az MDF gyorsan az utóbbi mögé állt, míg a Fidesz – az európai példára
hivatkozva – fenntartotta, hogy a krízisből nem megszorításokkal lehet
kilábalni. A hónap másik kiemelkedő témája egyszerre érintette a közbiztonság
és a magyarországi cigányság helyzetét. A hazai
romák integrációjával kapcsolatos problémák már régóta ismertek, de a
közelmúltban – részben a Magyar Gárda tevékenysége nyomán – egyre inkább
részévé váltak a napi politikának is. Februárban két, nagy port felkavart
bűntény miatt került ez a kérdés a figyelem középpontjába. A hónap egyéb
történései közül kiemelkedik, hogy a képviselők kétszer is szavaztak a
parlament feloszlatásáról, ám sem a Fidesz indítványa, sem az országos népi
kezdeményezés nem járt sikerrel (02. 23.). Az SZDSZ elindította úgynevezett
„toleranciakampányát”, amelyben a kis párt inkább kulturális, mint gazdasági
értékeinek hangsúlyozásával kíván szavazókat mozgósítani az európai parlamenti
választásokra (02. 18.). Mindenképpen szót érdemel egy ügy, amely súlyán alul
szerepelt a napirenden: Zuschlag János vallomása alig keltett visszhangot a
politikában.
A kormány számára kedvező témák aránya negyedéves csökkenés
után ismét megugrott, bár kiemelkedőnek továbbra sem számít (1. ábra). A javuló
teljesítmény annak köszönhető, hogy az intenzívebb válságkezelés mellett a
kabinet a közbiztonság kapcsán is saját elképzelései mentén nyilvánulhatott
meg. Az ellenzéki témák aránya több mint fél éve rendkívül alacsony szinten
stagnál, ami bizonyítja, hogy a napirendre gyakorolt befolyás nem áll közvetlen
összefüggésben adott politikai erő támogatottságával. Az MSZP az októberi csúcs
után újabb rekordot állított be a ciklusbeli szereplések számát tekintve (2.
ábra). Az MDF – önmagához képest – szintén aktívabb volt, miközben a Fidesz és
az SZDSZ átlagosan szerepelt. A legnagyobb ellenzéki pártnál a kényszer, a
szabaddemokratáknál a lehetőség hiányzik a markánsabb napirendi jelenléthez.
A válság februárban szinte naponta szolgált újabb és újabb
kellemetlen meglepetésekkel: egymást érték a kiábrándító statisztikák és
előrejelzések, miközben sorra döntötte a negatív rekordokat a forint érfolyama
és a budapesti értéktőzsde. Ebben a helyzetben különösen nagy várakozás előzte
meg a kormány régóta hiányolt intézkedéscsomagját. A várakozást maga Gyurcsány
Ferenc is fokozta, aki egyebek mellett „az elmúlt húsz év legátfogóbb adó- és
járulékreformját” ígérte (02. 09.). Ehhez képest a tavaszi ülésszak nyitányán
ismertetett program ismét rámutatott arra, hogy a miniszterelnöknek óvatosan
kell egyensúlyoznia a különböző szempontok és elvárások között. Egyfelől ugyanis
össze kell egyeztetnie a gazdasági racionalitást az ország tűrőképességével,
másfelől pedig saját elképzeléseit azzal, amire az MSZP hajlandó. A kettős
megkötés óhatatlanul vezetett a 16-án bemutatott kompromisszumos csomaghoz,
mint ahogy az is törvényszerű volt, hogy a kormányfő terveit két, egymással is
szembenálló oldalról érik majd kritikák. Elmondható tehát, hogy a
válságkezelést illetően három tábor alakult ki a magyar közéletben. A
szocialista párt által képviselt vonal a szükséges
és a lehetséges fent említett feszültségére
hivatkozva a jelentős, de elviselhető kiigazítások mellett tört lándzsát. A
gazdasági szakemberek viszont úgy érvelnek, hogy csak drasztikus
megszorításokkal lehet elkerülni egy nagyobb katasztrófát. Ők – illetve
nyomukban az SZDSZ és az MDF – a helyes irányba tett kis lépésnek nevezték a
kormány válságkezelő programját. A harmadik oldal – elsősorban a Fidesz –
tagadja, hogy akármilyen restrikcióra is szükség volna. Az ellenzéki párt ennek
megfelelően már nem egyszerűen „brutális megszorításnak”, hanem egyenesen „a
reménytelenség programjának” titulálta Gyurcsány Ferenc tervezett lépéseit. Az
MSZP ugyanakkor ismételten hangsúlyozta, hogy riválisa nem beszél saját
elképzeléseiről, amiből azt a következtetést vonták le, hogy a Fidesz valójában
tanácstalan.
A Reformszövetség javaslataival a gazdasági racionalitás
érvényesülését sürgető tábort erősítette, amit jól tükrözött a csomag
fogadtatása. A Fidesz nem támogathatta a szigorú lépéseket, még ha ezek nem is
a hiteltelen kormánytól, hanem nagytekintélyű szakemberek egy csoportjától
származtak. Az ellenzéki pártnak nem kellett változtatnia érvelésén: továbbra
is a válságkezelés adócsökkentésen alapuló „európai útját” állították szembe a
megszorításokkal. A miniszterelnök számára az alternatív program egyszerre
jelent veszélyt és lehetőséget: nyilvánvalóvá teszi ugyanis, hogy a kabinet
csomagja kompromisszumok mentén született. Ez egyfelől alááshatja a kompetens „válságkezelő
kormány” képét, amelyet az MSZP október óta próbál építeni. Másfelől viszont az
összehasonlítás révén Gyurcsány Ferenc könnyebben érvelhet úgy, hogy ő – ahol
csak teheti – tekintettel van az ország tűrőképességére. A kormányfő a
Reformszövetség javaslatait imponálónak nevezte, de hozzátette, hogy a társadalmi
hatásuk „dermesztő” volna (02. 21.). Az SZDSZ és az MDF ezzel szemben teljes
mellszélességgel kiálltak a javasolt intézkedések mellett. A kis pártok saját elképzeléseikkel
aligha tudtak volna akkora nyilvánossághoz jutni, mint most a Reformszövetség
programja révén. További előnyt biztosít számukra, hogy immár úgy tudnak
kiállni a reformok mellett, hogy ezzel még implicite sem támogatják a kormányt.
A két párt között kisebbfajta verseny indult, hogy melyikük támogatja inkább az
alternatív csomagot. Ennek keretében egyszerre nyújtottak be a parlamentnek
egy, a program megvalósítását szorgalmazó határozati javaslatot (02. 27.). A
hónap utolsó hetében az MDF nagyot kockáztatott azért, hogy gazdasági téren
riválisai fölé kerekedjen: Dávid Ibolya pártelnök az európai parlamenti lista élére
Bokros Lajost kérte fel (02. 24.). A volt szocialista pénzügyminisztert a szakma többsége elismeri, ám múltja és ideológiai beállítottsága
miatt rendkívüli módon megosztotta a Fórum politikusait. Kérdés, hogy a jelölés
potenciális előnyeinek és hátrányainak milyen lesz a mérlege.
A hazai cigányság helyzete különböző, romák által illetve
kárára elkövetett bűncselekmények és a szociális rendszer kapcsán az elmúlt
hónapokban egyre inkább előtérbe került. Februárban két rendkívüli bűnténynek akadtak
etnikai vonatkozásai. Veszprémben egy ismert kézilabdázót szúrt halálra egy
romákból álló csoport (02. 08.), míg Tatárszentgyörgyön egy ötéves roma
gyermeket lőttek le ismeretlen tettesek apjával együtt (02. 23.). Az ügyek
kapcsán külön-külön és együtt is sok szó esett a közbiztonságról és a magyarországi
cigányságról. A veszprémi esetet követően Gyurcsány Ferenc többletforrásokat
helyezett kilátásba a rendőrség számára, míg a Fidesz benyújtotta az
Országgyűlésnek a büntető törvénykönyv szigorítását célzó „három csapás
törvényt”. (02. 12.). Az ellenzéki párt ezenkívül azzal vádolta a kormányt,
hogy hozzá nem értése miatt „hever romokban” a közbiztonság. A pártnak – a
szélsőjobb térnyerését elkerülendő – arra is reagálnia kellett, hogy az
elkövetők cigány származásúak voltak. A mérsékelt és a radikális hívek igényei
között egyensúlyozandó Orbán Viktor pártelnök kijelentette, hogy cigánybűnözés (a
Jobbik állításával ellentétben) nincs, de cigány bűnözők vannak, méghozzá egyre
többen (02. 11.). A szocialisták ezért éles kritikával illették az ellenzék
vezérét (02. 14.). A tatárszentgyörgyi kettős gyilkosság után a cigányok az
áldozat szerepébe kerültek. Az ügy továbbra is napirenden tartotta a
közbiztonság javításának igényét, ám emellett a romák integrációja is előtérbe
került. Kállai Ernő, a kisebbségi jogok országgyűlési biztosa parlamenti
beszédében etnikai béketervet sürgetett, miközben képmutatónak nevezte a megoldással
késlekedő politikai elitet (02. 24.).
Februárban Gyurcsány Ferenc ismét kiemelkedően sokat szerepelt
(3. ábra). A miniszterelnök jelenítette meg az MSZP álláspontját mindkét vezető
témában, valamint kivette a részét a Fidesz támadásából is. A hónap végén a
kormányfő válságkezelő javaslatokkal – egyebek mellett egy Közép-Európának szóló,
180 milliárd euró értékű stabilizációs és integrációs program tervével – utazott
Brüsszelbe, ahol azonban nem járt sikerrel (03. 01.). Figyelemre méltó még
Dávid Ibolya aktivitása: az MDF vezetője elsősorban Bokros Lajos jelölése révén
került a hírekbe. Gyurcsány Ferenc napirendi teljesítménye az utóbbi hónapokban ingadozik (4. ábra). A miniszterelnök ugyan nem állított fel
új rekordot a ciklusbeli szereplések számát tekintve, de ő is megközelítette az
októberi csúcsot. Orbán Viktor értékei továbbra is alacsony szinten stagnálnak.
A kutatás módszertanáról
A Vision által alkalmazott módszertan lényege, hogy az adatbázisban azokat az ügyeket tekintjük egy nap vezető politikai híreinek a média napirendjén - ezek lépik át az úgynevezett 'ingerküszöböt' -, amelyekben magyar politikai pártok és szereplők érintettek, és amely témák az alábbiak közül legalább két helyen megjelennek: valamelyik országos televíziós csatorna híradójában vezető hírként; valamelyik vezető internetes hírlap nyitóoldalán; valamelyik országos politikai napilap első oldalán. Azt tudjuk tehát bemutatni, hogy a média napirendjén egy adott időszakban milyen vezető vitatémák szerepeltek és azokban mely politikai szereplők szólaltak meg. Feltételezzük, hogy ezek a témák lehetnek alkalmasak arra, hogy a közvélemény napirendjére valamilyen hatást gyakorolhassanak.